Almindelige salgs- og leveringsbetingelser

1. Anvendelse

1.1 Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler med Trend Snedkeri A/S, CVR nr. 38795368 (”Virksomheden”) om salg og levering af produkter til privat (”Kunden”).

1.2 Virksomheden forbeholder sig ret til at ændre Betingelserne med et varsel på 90 dage, som meddeles kunden.

2. Aftalegrundlag

2.1 Betingelserne udgør sammen med virksomhedens tegninger og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om virksomhedens salg og levering af produkter til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens eventuelle samhandelsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.

2.2 For at undgå fejl i leverancen, er kunden forpligtet til at sammenligne indholdet af bestillingen og ordrebekræftelsen. Ordrebekræftelsen betragtes som bekræftelse på den endelige aftale, uanset at der måtte være uoverensstemmelser mellem det senest foreliggende skriftlige tilbud eller tegninger og ordrebekræftelsen.

2.3 Ændringer og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt, og senest inden 4 dage fra modtagelse af ordrebekræftelsen. Herefter anses ordrebekræftelsens indhold som bindende.

Ønsker kunden efter udløbet af fristen at foretage ændringer i ordren beregnes et ændringsgebyr på kr. 1.200 i tillæg til de med ændringen eventuelt forbundne ekstra omkostninger.

2.4 Hvidevarer og andet tilbehør, der ikke fremgår af ordrebekræftelsen, medfølger ikke leverancen uanset at disse måtte være indtegnet på tegningsmaterialet. Såfremt kunden selv leverer hvidevarer, er kunden ansvarlig for kontrol af hul mål m.m. på de pågældende elementer i ordrebekræftelsen.

3. Produkter

3.1 Produkter, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, er nye og overholder dansk lovgivning ved leveringen.

3.2 Produkter, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, skal behandles som produktbeskrivelsen foreskriver. Virksomheden er i ingen tilfælde ansvarlig for tab eller skade, der kan henføres til forkert brug. Kunden skal skadesløs holde Virksomheden i det omfang, Virksomheden måtte ifalde ansvar for sådant tab eller skade.

4. Pris og betaling

4.1 Prisen for produkter følger Virksomhedens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Virksomheden bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

Privatkunder skal betale kontant eller ved overførsel til virksomhedens konto i Frøs Sparekasse reg. 7684
Konto nr. 0000041866

Som aconto betales 50 % af ordresummen senest 4 dage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. Yderligere 40 % af ordresummen forfalder på det aftalte leveringstidspunkt. Restbeløbet forfalder når monteringen er færdigmeldt af montør. Skal virksomheden ikke forestå monteringen forfalder hele restbeløbet 4 dage før det aftale leveringstidspunkt og betalin-gen må være virksomheden i hænde inden leveringen finder sted. 

Udsættes det aftalte leveringstids- og/eller monteringstidspunkt på grund af kundens forhold, er kunden på trods af den udskudte levering/montering forpligtet til at overholde de aftalte betalingstidspunkter i forhold til den oprindeligt aftalte tidsplan. 

I tilfælde af udskudt levering er kunden dog berettiget til at tilbageholde betalingen for monteringen, dog maksimalt 10 % af det samlede ordrebeløb indtil monteringen har fundet sted. 

Udsættes et aftalt monteringstidspunkt på grund af kundens forhold, angiver virksomheden ensidigt hvornår monteringen kan finde sted, idet kunden er forpligtet til at vente på, at der bliver en montør ledig.

Erhvervskunder skal betale på forfaldsdatoen ifølge faktura, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

4.2 I tilfælde af for sen betaling pålignes rykkergebyrer og renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser. Rente beregnes med 1,5% pr. måned af det forfaldne beløb fra forfaldstid og til betaling sker.

4.3 Ejendomsforbehold. Uanset aftalte leveringsbetingelser om overgang af risiko mm. beholder Virksomheden ejen-domsretten til alle leverede produkter  indtil Virksomheden har modtaget fuld betaling for ethvert mellemværende mellem Virksomheden og Kunden, eller indtil umiddelbart før produkterne er solgt videre fra Kunden til egne kunder.

5. Tilbud

5.1 Virksomhedens tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmin-dre Virksomheden meddeler kunden andet.

6. Levering

6.1 Virksomheden leverer ifølge ordrebekræftelsen, idet der dog tages forbehold for leveringshindringer som følge af force majeureI sådanne tilfælde er virksomheden ikke er ansvarlig for forsinkelser, som skyldes omstændigheder udenfor sælgers rimelige kontrol, og virksomheden har i sådanne tilfælde ret til udsættelse med leveringen. Sådanne omstændig-heder kan være strejke, terrorhandlinger, krig, problemer med leverandører, transport eller produktion, tiltag fra myndig-heder samt naturkatastrofer eller lignende. Køber er ikke berettiget til at kræve erstatning i tilfælde af forsinket levering.

6.2 Virksomheden leverer alle produkter til den tid, der fremgår af Virksomhedens ordrebekræftelse. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet. Den aftalte leveringstid er ikke bindende for virksomheden, såfremt Kunden ikke overholder eventuelt aftalte betalingsterminer vedrørende forudbetaling eller udstedelse af bankgaranti. For leverancer, hvor Kunden efter aftalens indgåelse skal fremsende oplysninger, specifi-kationer, tegninger eller lignende, er den aftalte leveringstid kun bindende for Virksomheden, såfremt det pågældende materiale er modtaget til aftalt tid.

6.3 Kunden skal undersøge alle produkter ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.

6.4 Kunden forpligter sig til at sørge for fri adgang til boligen/lejligheden, således at der kan benyttes stor lastbil (18x4x3 meter) samt sækkevogn helt op til indgangen. Der skal være ryddet hele vejen ind til rummet hvor produkterne skal placeres, og der skal udlægges pap som underlag. I tilfælde af ovenstående ikke er i orden, medfører det kunden alle de meromkostninger dette måtte medføre virksomheden i forbindelse med endelig levering.

7. Montering

7.1 Såfremt virksomheden skal forestå monteringen, skal dette fremgå af ordrebekræftelsen. 

Er montering ikke angivet i ordrebekræftelsen, er ordren ekskl. montering. Virksomheden monterer kun de elementer som fremgår af ordrebekræftelsen og foretager ikke supplerende tilretninger eller andet afledt arbejde. Det er en betin-gelse for sælgers påbegyndelse af monteringen, at der ikke samtidig er andre håndværkere tilstede i rummet, hvori mon-teringen skal foregå, at rummet er ryddet og klar til montering, at alle stik, afløb samt aftræk til emhætte mv. er fremført som ifølge tegning. 

Det forudsættes at samtlige hvidevarer, som skal have monteret blændlåger, er leverede og klar, således at blændlåger kan monteres på hvidevarerne samtidig med monteringen af køkkenet. 

Virksomheden foretager ikke tilslutning af hvidevarer, lysarmaturer eller andre elektriske installationer samt tilslutning til vand og afløb mv. Såfremt emfang er leveret af sælger monteres dette dog med aftræk til loft. 

7.2 Spildtid, ekstra transporttid, ekstra transportomkostninger og lignende omkostninger, som påføres virksomheden som følge af at kunden ikke har opfyldt betingelserne for at monteringen kan påbegyndes og afsluttes indenfor den aftalte monteringstid, faktureres særskilt.

8. Færdigmelding og mangler

8.1 Når virksomhedens montør er færdig med at montere køkkenet, er kunden forpligtet til at være til stede for at over-tage leverancen. Leverancen betragtes herefter som leveret og monteringen som afsluttet, og køkkenet henstår herefter for kundens regning og risiko.

8.2 Virksomheden forbeholder sig ret til at afhjælpe eventuelle mangler.

9. Reklamation

9.1 Eventuelle reklamationer skal uden ugrundet ophold fremsættes skriftligt overfor virksomheden. Kunden er uberetti-get til at tilbageholde eventuel restbetaling, der overstiger eventuelle udbedringsomkostninger. 

Skyldes reklamationen en fabrikationsfejl i garantiperioden, dækker virksomheden reklamationsomkostningerne. Skyldes reklamationen en transportskade, som skulle have været anmeldt til transportøren, eller skyldes reklamationen forkert vedligeholdelse, vil kunden blive faktureret for kørsel samt besigtigelse af fejlen med kr. 525,00 excl. moms pr. påbegyndt time.

10. Garanti

10.1 Virksomheden garanterer, at produkter er fri for væsentlige fejl og mangler i design og materialer i det antal måne-der, som fremgår af produktbeskrivelsen for det enkelte produkt. For produkter, der udskiftes under garanti, indtræder ny tilsvarende garantiperiode.

10.2 Virksomhedens garanti omfatter ikke fejl eller mangler, der skyldes: almindelig slitage, opbevaring, brug eller vedli-geholdelse i strid med Virksomhedens instruktioner eller almindelig praksis, reparation eller ændring udført af andre end Virksomheden eller andre forhold, som Virksomheden er uden ansvar for. 

10.3 Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Virksomheden de oplysnin-ger om en meddelt fejl eller mangel, som Virksomheden beder om.

10.4 Inden rimelig tid efter at Virksomheden har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Virksomheden kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garantien. Kunden skal efter anmodning sende defekte produkter til Virksomheden. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for produktet under transport til Virksomheden. Virksomheden bærer omkostningerne ved og risikoen for produkter under transport til kunden, hvis fejlen eller manglen er omfattet af garanti.

10.5 Inden rimelig tid efter at Virksomheden har afgivet meddelelse til kunden efter pkt. 10.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Virksomheden fejlen eller manglen ved at udskifte eller reparere produktet.

10.6 Hvis Virksomheden undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garantien inden rimelig tid efter, at Virksom-heden har givet meddelelse til kunden efter pkt. 10.4, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 14 dage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Virksomheden. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved produkter end dem, der udtrykkeligt fremgår af pkt. 10. 

11. Ansvar

11.1 Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.

11.2 Virksomheden er ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede produkter, i det omfang et sådant ansvar føl-ger af ufravigelig lovgivning. Kunden skal minimere omkostningerne for Virksomheden, i det omfang Virksomheden måtte ifalde produktansvar herudover.

11.3 Virksomheden er ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.

12. Immaterielle rettigheder

12.1 Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter, herunder patenter, design, varemær-ker og ophavsrettigheder, tilhører Virksomheden.

12.2 Hvis leverede produkter krænker tredjeparts immaterielle rettigheder, skal Virksomheden for egen regning: sikre kunden ret til at fortsætte med at bruge de krænkende produkter, ændre de krænkende produkter, så de ikke længere krænker, erstatte de krænkende produkter med nogle, der ikke krænker, eller tilbagekøbe de krænkende produkter til den oprindelige nettokøbspris med fradrag af 10 % pr. år siden leveringen. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af produkters krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder.

13. Persondata

13.1 Persondatalovgivningen er gældende i Virksomhedens samhandel med kunder og leverandører.

13.2 Virksomheden modtager personhenførbare data fra kunder, som er nødvendige for opfyldelse af det salg, der er

foretaget. Det gælder både for leverancer, der sendes direkte til slutbrugerne, men også i forbindelse med reklamationer

samt anden kommunikation om specifikke ordrer.

13.3 Det betyder, at Virksomheden modtager oplysninger som slutbrugerens navn, adresse, e-mail, telefonnummer samt

ordrenummer og specifikke leveringsønsker.

13.4 For at Virksomheden kan levere ordren til slutbrugeren, er det nødvendigt at videregive de samme informationer til

Virksomhedens transportør.

13.5 Virksomhedens erhvervskunder er selv databehandlere for de informationer, som videregives til Virksomheden,

hvorfor der ikke skal indgås en databehandleraftale.

13.6 Informationer videregivet til Virksomheden vil alene blive anvendt til den aktuelle leverance eller reklamation. Virksomheden

anvender ikke informationen i andet øjemed, f.eks. (men ikke begrænset til) reklame og yderligere kommunikation

til kunden. Virksomheden videregiver ikke informationer til uvedkommende. Virksomhedens medarbejdere er

instrueret heri.

13.7 På tilsvarende vis, er Virksomhedens medarbejdere informeret om, at der i samhandelsøjemed udveksles personhenførebare

informationer om dem med Virksomhedens kunder, leverandører og samarbejdspartnere i øvrigt.

14. Gældende ret og værneting

14.1 Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.

14.2 Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samhandel, skal afgøres ved en dansk domstol.